Investigació amb els sensors dels mòbils i altres activitats del 3r trimestre 2018/2019

Tornem a tindre desenes d'imatges per a explicar-vos el que hem estat fent este darrer trimestre del curs. Ja haureu vist els articles que hem publicat durant els darrers mesos sobre l'aniversari de la Taula Periòdica o sobre el moviment Fridaysforfuture o la notícia que Josep Sánchez ha estat seleccionat per participar en una beca dels Campus Científicos de verano.

A part de moltes altres activitats del trimestre, de les quals us deixem els àlbums de fotografies, avui volem ressaltar una altra activitat novedosa: es tracta dels projectes d'investigació amb els sensors dels mòbils que han portat a terme l'alumnat de 3r d'ESO. Per tal de treballar la Competència 4 de l'Àmbit Cientificotecnològic, "Identificar i resoldre problemes científics susceptibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals", i relacionant-la amb competències digitals i de l'àmbit personal i social, l'alumnat havia de dissenyar un projecte d'investigació, de manera que l'eina per a prendre mesures havia de ser algun dels sensors dels que disposen els mòbils que tenen. 









No tots els mòbils tenen tots els sensors, però sí molts, com el micròfon, l'acceleròmetre, la càmera o els altaveus. Només cal baixar-se l'aplicació adequada per tal de poder prendre mesures de moltes de les variables físiques que estudiem a classe, com intensitat de so, camp magnètic, temperatura, lluminositat, ... 










A part de la utilització d'esta eina tan engrescadora, la gràcia de l'activitat consistia en el disseny de la investigació, acotant quines variables s'havien de fixar perquè l'estudi tingués validesa científica. 












D'esta manera s'han fet estudis sobre la intensitat del so durant els canvis de classe, la lluminositat a les aules, la pèrdua d'audició de la gent gran,  o la distància de seguretat necessària perquè no ens afecten els camps magnètics que generen els dispositius electrònics. 












Per una altra banda, també s'ha donat l'oportunitat de portar a terme algun altre tipus de projecte si hi havia algun grup que no disposava de mòbils.















Una vegada portada a terme la part pràctica, calia representar els resultats mitjançant gràfics i exposar-la en uns pòsters que haurien d'explicar en la Fira de Ciències a alumnes d'altres nivells durant la Setmana Cultural.








Finalment, degut a problemes de sincronització d'activitats, només un dels grups va poder exposar d'esta manera, i els altres dos ho van fer a classe, a la resta dels companys de l'aula.





Podem fer una valoració molt positiva de l’activitat, ja que un dels objectius principals de l’activitat, que era la motivació de l’alumnat quant al treball científic, s’ha aconseguit majoritàriament. I també cal dir que la nova manera d’exposar els resultats, en lloc de les ja conegudes exposicions orals amb presentacions de diapositives o els informes de pràctiques, també els ha engrescat més.










Aquí teniu més fotografies de les exposicions d'estos treballs:











A continuació us deixem els enllaços de moltes altres activitats que s’han portat a terme al llarg del trimestre.


Volcans per al lipdub 2n d'ESO: https://photos.app.goo.gl/CAxjHq6j7wu3Vcgs7


1r d'ESO: Experts en Univers exposant a Primària:
https://photos.app.goo.gl/b8KDkJoQuq6DrfEd9



Projecte Coltan a 1r d'ESO: https://photos.app.goo.gl/qZxw2VB3cugpTYRJ8

Bombolles gegants a la Setmana Cultural: https://photos.app.goo.gl/su3xD11Wv4HDvbCs7



Anem de vacances: Tectònica de plaques: https://photos.app.goo.gl/kUiUCFZihHhNqfNaA


4t ESO: Extracció ADN ceba: https://photos.app.goo.gl/omBqSCH6WzWrnkqC8



Pràctiques de Química de 2n de Batxillerat: 



Anna Valle, Cap del Departament de Ciències

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

DISSECCIÓ DE RONYONS DE CORDER A 3R D'ESO

CURS 2022/2023

Fira de Ciències Maig 2023