#FridaysForFuture, divendres pel futur

  S’acaba el curs, però el departament de Ciències vol aprofitar fins l’últim minut de classe per enllestir la primera activitat d’un projecte sobre el canvi climàtic que continuarem el curs que ve. La connexió dels aprenentatges de l’alumnat amb el món real és necessària i motivadora. Si es tracta de ser competents, han de proposar com millorar el món des del seu centre i poble, i dur a terme les seves propostes perquè sigui real. Vegem què hem fet.


  A classe els pregunto: “Qui és Greta Thunberg? La coneixeu?”. A ningú li sona, a mi m’estranya però alhora sé que el que van a descobrir els sorprendrà, i molt. Segueixo: “I si mireu quants seguidors té?” Van directament a l’Instagram, @GretaThunberg, i al·lucinen amb els 2 M (2 milions) de seguidors que té. Sorgeixen preguntes com “Què és activista?” o exclamacions com “Només té 16 anys!”. 



  Seguim amb un vídeo de només 3 minuts (els dic que és ben curtet perquè no es cansen; tots escolten). Greta Thunberg intervé a l’última conferència sobre el canvi climàtic de les Nacions Unides (COP24 Polonia, 2018). Els pregunto: “Què us ha sorprès?” Es produeix un diàleg on participen tots. Íker i Carla exclamen: “Parla i s’expressa molt bé. Com és possible que tan jove puga fer això!”. Estan sorpresos, és una estudiant, com ells.



  Els faig una altra pregunta: “Greta i altres estudiants no van a l’institut els divendres perquè fan vaga, què us sembla?”. Busquem algunes notícies d’actualitat i llegim que alguns països han declarat l’emergència climàtica. Segueixo amb les preguntes: “Però és suficient aquesta declaració?” Fomentem el pensament crític. Seguim amb la cerca d’algunes accions que s’estan fent a nivell mundial. Hi ha molts moviments a les xarxes socials amb els hashtags: #FridaysForFuture, #ExtinctionRebellion, #familiesforfuture, #teachersforfuture, #climatestrike,... Què fem? 



  L’últim dia de classe és divendres, Un divendres pel futur. Cadascú pensa la seva frase i l’escriu en un full per enganxar a la seva camiseta. Utilitzem les diferents llengües que coneixem. Però és un moviment global, per tant, si utilitzem l’anglès ens entendran des de qualsevol lloc del planeta. A l’hora del pati, baixarem a esmorzar com qualsevol dia i farem algun joc, un joc on tothom participe, la cadena, i mostrarem que ens ho passem bé. Però, de sobte, ens extingirem, farem un die in, acció que el moviment Extinction Rebellion fa per cridar l’atenció i mostrar que això és una emergència climàtica! Els que governeu el món, actueu ja! Act now! Ho voleu veure? Mireu el vídeo que hem preparat i doneu-li al like.


  Azucena Serrat, professora de Biologia i Geologia de 1r d'ESO


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

CURS 2022/2023

DISSECCIÓ DE RONYONS DE CORDER A 3R D'ESO

Fira de Ciències Maig 2023