VISITA DE L'ALUMNAT DEL BATXILLERAT CIENTÍFIC I TECNOLÒGIC A L'ETSEQ DE LA URV DE TARRAGONA

Com ja vau poder veure alguns de vatros en les fotos que vam compartir al facebook, dimarts passat, 4 d’abril, l’alumnat de 1r i 2n del Batxillerat Científic i Tecnològic de l’Institut Sòl-de-Riu d’Alcanar acompanyats pel professorat de Física, Química i Tecnologia vam visitar les instal·lacions de l’ETSEQ de la URV de Tarragona. En aquest article redactat entre alumnat i professorat que hi vam participar us explicarem com va anar el dia.





Vam matinar, perquè a les 9:30 hores ja començava la primera de les activitats que teníem programades:


XERRADA ORIENTACIÓ ESTUDIS A LA ETSEQ DE LA URV
Per començar, Cristina Urbina, professora del Departament d’Enginyeria Mecànica, ens va presentar una petita introducció de la història de la Universitat i ens van explicar els graus que s’hi poden estudiar, a més de màsters, doctorats i viatges d’Erasmus que actualment podríem realitzar des d’aquesta universitat. A més, ens va dir en quina posició es trobava la la URV en el rànquing europeu d’universitats i com s'avalua aquesta classificació cada any, tenint en compte factors com la recerca, la docència o les citacions. (La URV es troba entre les 500 primeres del món, on hi ha unes 27000 universitats).
Cristina es va centrar més en la part d'enginyeria, ja que avui en dia i en un futur pròxim es necessitaran molts joves enginyers. I en relació als joves enginyers, actualment l'atur en la professió d'enginyer és molt baix. Per una altra banda, la part negativa és que menys del 20% dels enginyers de la franja d’entre 25 i 30 anys són dones, i per això, a les alumnes ens va voler animar a realitzar alguna carrera d’enginyeria. Finalment, ens va fer una breu explicació sobre els graus d'enginyeria que es poden realitzar en la URV, les assignatures que es realitzen i les sortides professionals que tenien totes les carreres d’enginyeria.
Una de les coses que més ens va sorprendre a quasi tots els alumnes assistents en aquesta xerrada va ser el nou grau en Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris, que es pot estudiar per a obtenir el títol de tècnic, en 3 anys, o el títol d’enginyer, en 4. Ens va fer gràcia un projecte d’una impressora 3D d'aliments, que en un futur permetrà donar un aspecte més apetitós als aliments i modelar-los com vulguem, amb diferents objectius; per exemple, per a que aquelles persones amb problemes bucodentals tinguin menys problemes a l’hora de menjar. 


PRÀCTICA PURA CAFEÏNA: EXTRACCIÓ I CROMATOGRAFIA
Aquest taller va ser conduït per Josep Maria Borràs i Ana Belen Montero, professors del Departament d’Enginyeria Química. L’objectiu principal era extreure cafeïna de diferents mostres de café i té per a poder-ne calcular el percentatge, mitjançant tècniques d’extracció i cromatografia.

EXTRACCIÓ
Primer que tot, de la mostra que teníem, la qual podia ser café, café descafeïnat o té, en vam agafar 0,5 grams i els vam introduir a un vas de precipitats, seguidament vam omplir el vas de 70 ml d’aigua desionitzada. Una vegada ja teníem aquesta mescla, vam agafar una placa calefactora i un agitador magnètic, per a escalfar-ho fins que bullís. Després vam haver de filtrar-ho mitjançant un embut i un paper de filtre; seguidament vam agafar un matràs aforat de 100ml i vam afegir el líquid filtrat, i vam tenir que acabar d’omplir-lo fins a que arribès als 100ml. Després amb una pipeta vam mesurar 10 ml de la solució aquosa i els vam transvassar a un embut de decantació, al qual vam afegir 45 ml de diclorometà. Una vegada teníem esta mescla la vam agitar unes quantes vegades i vam destapar-ho per llevar els gasos i evitar que pugui esclatar, després obrint l’embut de decantació vam traure la fase pesada de la solució i la vam dipositar en un vas de precipitats. La fase lleugera havia extret la cafeïna. 
Seguidament vam tornar a repetir el procés amb 45 ml més de diclorometà, per a fer una segona extracció. Quan ja vam fer tots aquestos passos ho vam introduir tot a un matràs de 100 ml on vam enrasar amb més diclorometà.
Per una altra banda, tot i que natros no els vam utilitzar, va ser molt interessant l'explicació i la demostració que ens van fer de l'extracció Soxhlet, de l'embut  Buchner i el matràs kitasatos amb la bomba d'aigua i el funcionament del rotavapor i de com aquestes altres tècniques i materials faciliten la feina del procés d'extracció.

CROMATOGRAFIA
La cromatografia és una tècnica d’anàlisi que es basa en la diferència de solubilitat entre diferents dissolvents i els components d’una mescla i de la capacitat d’adsorció d’aquests components sobre una fase fixa. Prèviamenta a la pràctica, l'alumnat de 1r i 2n de Batxillerat de Química van presenciar una exposició oral que un dels seus companys de classe havia preparat sobre les cromatografies. Clicant sobrer el seus noms, podeu veure els vídeos que vam enregistrar de les exposicions sobre cromatografies de Mònica Sancho (vídeos Mònica I, Mònica II i Mònica III), de 1r de BAT i d'Edgar Fabregat, de 2n de BAT.
En el cas de la pràctica de la URV, una vegada ja teníem la cafeïna en un matràs aforat amb el diclormetà, vam passar a la part de la cromatografia en fase líquida, un aparell del qual ens van explicar el funcionament, com surten els resultats i quin càlculs hauríem de fer per a obtenir la concentració que hi havia en les mostres. La dissolució que hem preparat de cafeïna s’’injecta a la màquina de cromatografia. El resultat s’expressa mitjançant un gràfic enforma de pics on apareixen tots els components de la mostra amb la seva alçada i el seu temps de retenció que, segons el que ens van explicar, és el temps que ha estat viatjant per la columna el component. Aquest temps és propi de cada substància i l’alçada ens permet quantificar la mostra. Per a això, prèviament s’havia fet un calibratge de la màquina. D’aquesta manera podríem fer els càlculs i saber la concentració de cafeïna que hi havia en la nostra mostra.
També ens van explicar que, per a fer el calibratge, posaven diferents concentracions (expressat en ppm) i que sortien diferents pics, perquè, a banda de la cafeïna, hi havia altres substàncies en la nostra mostra..
Amb aquestes dades obtingudes, després a classe calcularem el percentatge en cafeïna de les diferents mostres estudiades. Podem avançar-vos que en una de les mostres de café, després dels càlculs realitzats hem trobat un 1,9% de cafeïna.
Poder dur a terme aquesta pràctica ha estat una experiència enriquidora per a tots els alumnes participants. Algunes alumnes de segon de batxillerat vam fer una posta en comú i totes coincidíem en què ens va semblar molt interessant la pràctica sencera i el que havíem après. No tant sols pel què vam fer i aprendre, com és treballar amb la cromatografia i l’extracció de cafeïna, sinó que hem estat un pas més prop d’un futur immediat, on com a investigadors ens haurem de saber moure per un laboratori real. Aprendre a seguir ordres amb companyonia, juntament amb la possibilitat de poder treballar amb un professor universitari a unes instal·lacions professionals, va ser un veritable regal, sobretot per als alumnes de 2n de BAT que han d’escollir una carrera d’aquí molt poc i ja s’han pogut fer una idea del que això pot suposar.

TALLER PLAQUES FOTOVOLTAIQUES

Mentre l'alumnat de Química havia de fer el taller Pura Cafeïna, el de Tecnologia havia de fer el de Plaques Fotovoltaiques. Però el professor que havia de fer el taller no va poder assistir, i el va substituir un professor que només ens va poder dedicar mitja hora. En aquest petit període de temps ens va explicar per a què serveixen les plaques fotovoltaiques, com s’utilitzen i l’eficiència de les mateixes. Després vam observar com variava la potència útil de les plaques fotovoltaiques depenen de diferents factors com poden ser: la temperatura, la inclinació i la radiació.

Les plaques fotovoltaiques necessiten rebre força radiació solar, però han d’evitar moltíssim l’excés de temperatura. Allò més important és mantenir una temperatura durant tot l’any estable i que no sigui massa elevada.
Tot i que no vam poder realitzar el taller de la forma esperada vam aprofitar el temps visitant els diversos edificis de la Universitat.


XERRADA DIVULGATIVA: “TEMPS EXPONENCIAL, O DE PRESSA DE PRESSA”
Conduïda pel professor Josep Font, del Departament d’Enginyeria Química, en aquesta xerrada vam tractar el canvi constant del món i la necessitat d’adaptar-nos a aquest. L’objectiu és conscienciar-nos de la importància de la formació per a gestionar aquest canvi. La clau és una formació competencial amb un bon desenvolupament de la capacitat d’adaptació.
La xerrada fou recolzada per una gran quantitat de dades i alguns exemples, com que hi ha problemes que no tenen una resolució simple: fins i tot si pensem en la substitució del gasoil que fa servir la indústria automovilística per l’idealitzat bioetanol, requeriríem diverses vegades de tota la superfície cultivable del planeta Terra per a aconseguir la quantitat d’energia equivalent a la que ara s’obté a partir del petroli.
Moltes de les dades donades a la conferència, encara que obvies, ens resulten útils per a veure la situació actual en la que vivim, i així adonar-nos-en que tot avança molt ràpidament, i cada cop ho fa més. Encara que paregui pessimista, busca tot el contrari, formar-nos per a aquest món que està en canvi constant i per a conscienciar-nos que som nosaltres, els estudiants d’ara, qui haurà de resoldre els problemes que la nostra societat ha anat generant i els que encara ni ens imaginem que generarem.


CONCLUSIONS
En general, podem dir que la sortida ha anat molt bé,  sobretot per a l'alumnat del Batxillerat Científic, tant a nivell organitzatiu com en el resultat. Per una banda, entre la primera xerrada i el taller, vam poder esmorzar tranquil·lament fins acudir al laboratori on havíem de fer la pràctica de l’extracció i cromatografia de la cafeïna i d’on, tots vam sortir meravellats. Després, vam acudir a la segona i última xerrada. I en acabar, vam dinar i vam anar en busca del bus. És a dir, que la planificació a nivell temporal i les activitats se valoren molt positivament, ja que ha estat una experiència diferent i captivant, amb el temps molt ben aprofitat i que s’agraeix en aquestes èpoques d’exàmens.
Llàstima que els del Batxillerat Tecnològic no poguessen gaudir del Taller de Plaques Fotovoltaiques tal com el tenien previst.
Per una altra, hem pogut pogut conèixer les instal·lacions de la part de els enginyeries de la la URV, que compta amb tecnologies avançades a temps d’ara i amb materials de laboratori que no coneixíem, i que hem pogut utilitzar.
Tots els alumnes han estat encantats en veure la universitat i així fer-se una idea de com hi seria anar-hi allí. En definitiva els estudiants s’ho han passat molt bé i molts d’ells desitgem tornar a anar-hi.
Podeu veure totes les fotografies del dia clicant aquí i una animació amb totes elles, clicant aquí.


Comentaris

  1. Benvolguts / Benvolgudes,

    Gracies a vosaltres per, amb els vostres comentaris, donar-nos alè per continuar fent aquestes jornades per els vostres alumnes.

    Un autèntic plaer tenir-vos a casa nostra,

    Us esperem el curs que ve!

    Abraçades,

    Tot l'equip de promoció dels ensenyaments de l'ETSEQ

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

DISSECCIÓ DE RONYONS DE CORDER A 3R D'ESO

CURS 2022/2023

Fira de Ciències Maig 2023