ARTICLE DEL DEPARTAMENT DE CIÈNCIES A LA REVISTA DE L'INSTITUT DEL 2014
ARTICLE DEL DEPARTAMENT DE CIÈNCIES A LA REVISTA DE L'INSTITUT DEL 2014
En la revista de l'institut del 2014 podeu trobar un article amb les activitats desenvolupades pel departament de Ciències durant el curs 2013/2014.
Aquí us en deixo una còpia.
En la revista de l'institut del 2014 podeu trobar un article amb les activitats desenvolupades pel departament de Ciències durant el curs 2013/2014.
Aquí us en deixo una còpia.
Enguany, el nostre alumnat ha portat a terme una gran diversitat d’activitats interessants en la matèria de Ciències. S’han fet sortides, s’han treballat els aspectes més visuals de la ciència, s’han portat a terme petits treballs d’investigació, hem tornat a coordinar-nos amb el professorat d’anglès per tal de crear documents audiovisuals de ciències en anglès... Us exposem aquí un petit resum d’algunes d’elles. Podreu trobar informació més detallada al al Bloc del Departament de Llengües Estrangeres i al Bloc del Departament de Ciències (http://deptciensolderiu.blogspot.com.es/p/fotografies-curs-20132014.html).
Pràcticament tots els nivells del centre van participar amb una activitat proposada per la Plataforma en Defensa del Sènia que consistia en un concurs de redaccions sobre el Castor, i que van estar penjades al Centre Cívic durant l'acte de presentació del llibre Castor: la bombolla sísmica, de Jordi Marsal. Se’n van seleccionar 3 que van ser llegides durant l’acte: les de Jordi Casals, de 1r de Bat; Miriam Cano, de 3r d’ESO i Gerard Queralt, de 2n.
L’alumnat de batxillerat de la matèria de Biologia ha estat molt creatiu en portar a terme representacions tridimensionals de les molècules d’ADN i de cèl·lules amb llepolies, plastilina i altres materials d’ús quotidià.
I l’alumnat de Ciències de la Terra va fabricar una maqueta que recreava el terratrèmols que han provocat les injeccions del Projecte Castor a la nostra costa. (Mireu més fotos a l’àlbum virtual de la revista.)
L’alumnat de Física i de Química, han visitat el Sincrotró ALBA, a Cerdanyola del Vallès: “Allí, ens van fer una visita guiada i ens van explicar diferents curiositats del sincrotró i com funcionava. Un sincrotró, és un complex d’acceleradors destinat a la producció de feixos de llum extremadament intensos. Aquest tipus de llum permet determinar amb molta precisió l’estructura atòmica i propietats de la matèria. Aquesta llum pot ser utilitzada quasi bé, amb totes les disciplines de la ciència. El sincrotró ALBA permetrà augmentar l’activitat d’investigació i la seva qualitat, tanmateix, promourà la localització d’indústries d’alt nivell en investigació i innovació tecnològica a nivell estatal.” (Marc Chillida, 1r BAT).
Aprofitant la sortida al Sincrotró, l’alumnat del G4 de Matemàtiques de 3r d’ESO van visitar l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial del CSIC, què està ubicat al Campus de Bellaterra de la UAB. L’objectiu de l’activitat era conèixer algunes de les aplicacions que tenen matèries com Matemàtiques, Física, Tecnologia o Informàtica, experimentant d’una forma diferent i fomentant la comprensió de continguts mitjançant la relació entre els diversos coneixements adquirits a classe amb la seva aplicació pràctica.
L’alumnat de 3r, van fer una sortida als Ports, com altres anys, on es va estudiar l’ecosistema utilitzant tècniques de treball de camp. Enguany, l’alumnat ha plasmat el que va viure i aprendre amb l’activitat en l’elaboració de treballs en grup, abordant l’estudi des de diferents punts de vista. Un grup d’alumnes han presentat els seus treballs en anglès i en podeu veure els resultats al bloc del Departament de Llengües Estrangeres.
Per una altra banda, l’alumnat de 3r també ha fet uns treballs interdisciplinaris molt interessants, dins de la matèria de Biologia i Geologia, i en coordinació amb el professorat d’anglès: han portat a terme petits treballs de recerca, en català o en anglès, i que han sabut exposar oralment. . Aquests treballs tenien com a principal objectiu, dins de la matèria de ciències, la utilització del mètode científic per a comprendre diferents fets de la natura, desenvolupant així la capacitat d’observació, la formulació d’hipòtesis, l’experimentació, la presentació i interpretació dels resultats i l’extracció i presentació de conclusions. Per a aconseguir l’objectiu, han disposat de diferents materials d’ús quotidià o de laboratori i han treballat amb diferents mitjans audiovisuals. Podeu trobar informació més detallada en un article especial a aquesta mateixa revista, així com el llistat dels treballs presentats en anglès. Els treballs presentats en català van ser: Com afecta la llum en una planta?, El llindar del gust, Quin dit té més força?, Exercici i pulsacions, On es conserven millor els aliments? Estudi de la tensió arterial. Els trobareu penjats al Bloc de Ciències.
L’alumnat de 1r d’ESO ha fet dues sortides de ciències: al primer trimestre, al Planetari de Castelló i el Parc Natural de la Ribera de Cabanes, i al segon, a l’abocador del Mas de Barberans.
Aquest segona visita, tenia com a objectius prendre consciència de la importància del reciclatge i comprendre el procés de tractament del residus urbans i la fracció orgànica. Allí es van veure els abocadors controlats on va a parar la brossa i la depuradora dels lixiviats. Aquell dia feia molt de fred i vent, cosa que, a més de la desagradable olor que se sentia, va fer que l'alumnat no estigués molt content. Ara bé, des del punt de vista pedagògic, sí que hi havia continguts interessants que després es van treballar a classe.
Quant a la primera sortida, vegeu quins comentaris en va fer part de l’alumnat de 1r:
“El planetari estava dividit en quatre sales. La primera va ser molt divertida perquè hi havia moltes coses (hi havia dos antenes gegants en forma de tub que estaven a una punta de la sala). A la segona, només hi havia dues coses: el pèndol (una vola gegant que es mou sense parar). També vam mirar uns espills, en funció de la distància, te veus més gran o més menut. La tercera era la sala de les pedres brillants i les coses més antigues, com per exemple diamants, àncores antigues i etc...). I la quarta va ser la més fantàstica de totes: el moment de mirar les estrelles a una cúpula gegant, el sol, els planetes, les constel·lacions, etc.. Resumint: l’excursió ha sigut fantàstica!” (Agustí Esteban Bort)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada