PROJECTE ETWINNING: Our future is on the Agenda 2030.

Our future is on the Agenda 2030 ha sigut un projecte que s’ha realitzat durant tot el curs i això requereix explicar moltes coses. Us ho contem amb preguntes i respostes perquè podrien ser les preguntes que ens hem anat plantejant durant la realització d’aquest projecte. 

Quin projecte eTwinning comencem? 
Belén Martí (anglès), Marina Martínez (visual i plàstica) i Azucena Serrat (biologia) van compartir a l’inici de curs la inquietud de començar un projecte a nivell europeu en llengua anglesa. Però el dubte era de què el fèiem perquè fóra un projecte transversal i es puguera treballar des de les tres matèries. Remenant per la xarxa eTwinning va sortir una proposta d’un projecte que treballava sobretot l’objectiu 12 de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides. Era perfecte, estava vinculat al món real i els alumnes ho podrien treballar en un context proper (casa seva, el centre, el seu poble, Catalunya,...) El projecte es diu Our future is on the Agenda 2030. L’objectiu 12 persegueix una producció i un consum responsable de l’aigua, l’energia i el menjar.
Però, què són els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i l’Agenda 2030 de les Nacions Unides? 
La primera activitat del projecte va permetre descobrir a l’alumnat que hi ha 17 ODS que cobreixen la dimensió social, econòmica i ambiental de la sostenibilitat i aborden cinc grans àmbits: planeta, persones, prosperitat, pau i aliances. Aquests 17 objectius busquen transformar el nostre món i formen l’Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible. Així, s’hauria de treballar des de tots els països per assolir aquests objectius per l’any 2030.

Ens coneixem i parlem amb altres escoles?
Al projecte han participat escoles i instituts d’Espanya, Portugal, Itàlia, Grècia, Turquia i Finlàndia. Els alumnes d’Alcanar s’han comunicat amb els altres alumnes utilitzant el xat de la plataforma eTwinning i també s’han realitzat dues videoconferències. Els alumnes de l’escola de Milà i de l’institut d’Alcanar van intercanviar preguntes i respostes sobre els aspectes que més els interessaven i van realitzar un Kahoot que havien preparat els alumnes de l’institut amb la seva professora d'anglès Belén. Ací teniu les imatges de la videoconferència: 


Per Nadal, l’alumnat dels diferents instituts va elaborar targetes de nadal, betlems i decoració nadalenca amb material reciclat o reutilitzat. L’alumnat d’Alcanar va elaborar unes targetes

També els vam enviar vídeos del poble i de l’institut.

Què aprenem amb l’objectiu 12?
Vam començar treballant el problema del malbaratament dels aliments. L’alumnat va analitzar i valorar què representa produir el menjar i que arribe a la nostra nevera o a la nostra taula. Es relaciona directament amb la contaminació, l’esgotament dels recursos, el consum d’aigua i energia, i per tant, amb el canvi climàtic. L’alumnat va buscar informació sobre els problemes associats al malbaratament dels aliments, és a dir, què implica llençar el menjar a casa, al supermercat o a un restaurant. Desprès van plantejar mesures que podem prendre a la nostra vida diària per reduir i evitar el malbaratament d’aliments. A continuació teniu alguns pòsters que van dissenyar. 
A més, una de les activitats del projecte va ser crear receptes amb l’aprofitament de les restes de menjar per evitar llençar-lo. A anglès, cada alumne va fer una recepta i ací en podeu veure algunes d’elles. Us animeu a preparar-ne alguna?
Durant el confinament, a biologia, es va continuar amb el consum sostenible de l’aigua. L’alumnat va analitzar la importància de no malbaratar l’aigua, un bé escàs. Es van quedar molt sorpresos al veure aquest vídeo disponible a la xarxa. Es van quedar bocabadats, a veure si us passa el mateix!
Vam analitzar quin és el consum mitjà d’aigua a Catalunya per persona i dia i l’alumnat ho havia de calcular a casa, per analitzar si estaven al voltant de la mitja, per dalt o per baix, i d’aquesta manera decidir què fer per reduir el consum d’aigua a casa.
Mentrestant, a visual i plàstica, dissenyaven senyals per prendre consciència d’aquelles accions necessàries per reduir el consum d’aigua a la seva casa. Podeu veure algunes imatges de les seves senyals. 
A la matèria d’anglès, els alumnes del G4 durant el confinament van fer reunions en línia amb alumnes d’altres centres europeus, específicament d’Itàlia i Grècia. 

Dissenyem un logotip pel projecte eTwinning?
A visual i plàstica van treballar el logotip. Cada institut havia d’enviar els logotips que havien creat els alumnes pel projecte. Tot l’alumnat participant dels diferents instituts i escoles havia de votar quin logotip volia que representara el projecte Our future is on the Agenda 2030. Quina sorpresa més gran, el primer i segon logotip més votats han sigut els de les alumnes del nostre centre Gina R. i Ana Maria B. Enhorabona! Mireu quines idees han tingut els alumnes de 1r d’ESO pel logotip del projecte

Què en pensem les professores?
Azucena Serrat (Biologia): Fer aquest projecte ha sigut molt engrescador ja que ha implicat un treball per millorar problemes reals. També ha sigut intens perquè s’ha realitzat de manera transversal durant tot el curs. Això ha requerit treball en equip amb les meves companyes i coordinar-ho tot amb un fum de correus, whatsapps, converses a l’hora del pati, al cotxe mentre anàvem a l’institut, a l’hora de guàrdia,...). 
M’ha encantat poder fer un projecte interdisciplinar perquè permet treballar més competències, no només les de la teva matèria i això ho considero molt enriquidor per l’alumnat, perquè li troben més sentit a tot allò que estan fent. A més, els dóna un rang més ampli d’oportunitats per treballar els continguts i competències del projecte ja que han fet un fum d’activitats ben variades: escriure una recepta en anglès, pensar preguntes sobre el malbaratament d’aliments per fer un Kahoot, dissenyar un pòster on es mostren les seves propostes per millorar un problema, dibuixar un logotip pel projecte, fer una targeta de Nadal reutilitzant materials, fer fotos i buscar el vocabulari necessari per ensenyar com és el nostre institut, dissenyar senyals per disminuir el consum d’aigua a casa,...i no s’acaba la llista). 
Moltíssimes gràcies companyes, per ficar tanta il·lusió, amabilitat i implicació. Aquests projectes són els que sempre es recorden, per alguna cosa serà!

Belén Martí (Llengua Anglesa): Aquest projecte ha sigut molt enriquidor per a mi com a professora de llengua anglesa ja que a més d’ensenyar la llengua ens hem pogut centrar en altres aspectes interdisciplinars d’importància com ara el reciclatge. Pense que el treball en equip amb les meves companyes Azucena i Marina ens ha ajudat molt a les 3, ja que hem compartit idees, ens hem ajudat i hem après molt unes d’altres. Com ha comentat la meva companya abans, hem dedicat temps a aquest projecte tant al centre com a casa, però anar veient els resultats dels alumnes i les ganes que posàven en cada activitat que els proposàven ens feia preparar cada activitat inclús amb més ganes que l’anterior. 
Cal destacar que la coordinació amb els professors dels altres centres europeus participants en el projecte també ha sigut contínua. 
Estic molt contenta d’haver format part d’aquest projecte amb les meves companyes ja que hem format un gran equip i a l’hora de treballar ha sigut molt fàcil. 

Marina Martínez (Educació Visual i Plàstica): Participar en aquest projecte ha estat molt interessant tant per mi com per l’alumnat. Les activitats que se n’han derivat, m’han permès plantejar als alumnes activitats molt competencials, innovadores i que han motivat molts als i les alumnes. Penso que és molt important que els alumnes aprenguin a treballar cooperativament, i a relacionar-se amb alumnes de tot el món. 
Ha estat un plaer compartir l'experiència amb les meves companyes, Azucena i Belén. Ens hem ajudat, motivat i compartit. 
Gràcies a les creadores d’aquest interessantissim projecte, i gràcies per deixar-nos-hi col·laborar.

Què en pensen els alumnes?
Vam preparar un formulari per tal de poder recollir les opinions dels alumnes sobre el projecte. Al 100% dels alumnes els ha agradat haver participat i tots voldrien poder participar en un altre projecte eTwinning el curs vinent. 
Respecte a l’aprenentatge de la llengua anglesa, el 37,5% dels alumnes consideren que han millorat el seu vocabulari científic, el 50% pensen que han desenvolupat la seva competència comunicativa escrita i un 37,% dels alumnes veuen que han millorat en totes les habilitats, és a dir, escriure, llegir, parlar i escoltar. 
Pel que fa a les habilitats digitals, el 100% d’ells consideren que han millorat el seu domini de l’aplicació web Canva, la qual s’ha utilitzat per fer posters digitals. 
De totes les activitats que s’han realitzat al llarg del projecte, les millors valorades han sigut el chat online amb altres escoles europees que es va dur a terme durant el confinament i la videoconferència amb un institut d’Itàlia. 
Estem molt contentes de veure com els nostres alumnes valoren tan positivament aquest projecte en el qual tots hem gaudit i après junts. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

DISSECCIÓ DE RONYONS DE CORDER A 3R D'ESO

CURS 2022/2023

Fira de Ciències Maig 2023